En alldeles vanlig kväll natt som trebarnsförälder

Tisdag kväll -ena tvillingsonen klagar över feber redan under eftermiddagens besök på Öppna förskolan, han är trött och fryser men känns inte varm. Vi går hem, de leker och tittar på film. Jag lagar middag och vi äter. Samme sons matlust är måtlig men det är inget ovanligt. Maken, som har jour, hinner hem, slänger i sig lite mat och åker med andre sonen till Musiklekis som vanligt på tisdagkvällar. Hemmavarande tvilling och jag delar på en apelsin och han äter inte upp sin del, klagar fortfarande på att han fryser så han får flecetröja och filt till Bolibompa.

Jag tar hand om köket, gosar med och byter om på lilla N. Bompa är slut - vi tar på pyjamas och borstar tänderna och på med flecetröjan igen samt extra filt i sängen. Läser Bamsetidning med lilla N bredvid, sätter på Madicken på CD-spelarern och går för att amma och natta lilla N i rummet bredvid men först får sonen flytande alvedon utblandat med julmust.När jag tittar in några minuter senare sover han. Några minuter senare sover även lilla N . När brorsan och pappan kommer hem får sonen byta om och borsta tänderna på nedre botten för att inte störa bröderna, vi läser saga i vardagsrumssoffan och sen går vi upp och stoppar honom i säng med Madicken på. Den sovande brorsan vaknar inte.

Inför utsikten att få Vabba i dag, onsdag, åker maken tillbaka till jobbet trots att joursökaren hållit sig lung. Han kombinerar med en joggingtur och är tillbaka kring 21:30. Då har allt varit lugnt en lång stund med undantag för att jag ammat lilla N ännu en gång. Jag är supertrött och hade planer på att lägga mig tidigare men telefonen och några intressanta objekt på hemnet gör att jag i alla fall är uppe när maken kommer tillbaka. Vi kvällsfikar till Fyrans sena nyheter och går sedan och lägger oss. Sjuke sonen vaknar till men somnar genast om, lilla N är också vaken en kort stund.

Vi släcker vid 23 tiden. En timme senare vaknar lilla N, flyttar över honom till oss. En halvtimme senare tjuter joursökaren, maken går och ringer och kommer upp och berättar att han måste åka in till sjukhuset. Vi kommer överens om att han ska stanna  kvar och sova där när han jobbat klart och vi ska höras vid 06:30 för att kolla status inför dagen. Jag har svårt att somna om men lyckas och sover kanske två timmar.
Vaknar av att lilla N gruffar och vill äta, under tiden han gör det vaknar den sjuke sonen. Jag lägger honom i makens säng, tar av flecetröjan och han dricker vatten. Jag tycker fortfarande att han känns varm men han är vid gott mod och har svårt att somna om. Han påbörjar diverse samtal som jag får avbryta. Jag  mår lite illa men gissar att det beror på trötthet. Trots detta snurrar morgondagens logistik i huvudet. Så småningom somnar vi. Jag tror att jag någon gång även är inne och stoppar om den andra sonen samt att jag nog ammar vid ytterligare ett tillfälle innan klockan ringer 06:10. Stapplar upp vid 06:20 och känner mig konstigt nog ganska pigg. Sen börjar morgon racet men det är en helt annan historia.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback